האם אפשר להתמכר לניתוחים פלסטיים? - ד"ר ליאורה הולנדר
טקסט הלוגו של ד

האם אפשר להתמכר לניתוחים פלסטיים?

ניתוחים פלסטיים נעשו פופולריים ומקובלים יותר בשנים האחרונות, ומספר הניתוחים ומספר המתעניינים בניתוחים גדל בהתמדה. כבר בשנת 2007 דיווחה החברה האמריקנית לכירורגיה אסתטית על עלייה של 17% במספר הניתוחים שבוצעו לעומת השנה הקודמת, וכיום ניתוחים פלסטיים הפכו לדבר שבשגרה.

ניתוחים פלסטיים יכולים לשפר את המראה החיצוני, אבל ניתוחים פלסטיים יכולים להיכשל מכל מיני סיבות, בין היתר בגלל תופעה המכונה התמכרות לניתוחים פלסטיים, שמשמעותה ניתוחים חוזרים בלי הצדקה אסתטית אובייקטיבית. התמכרות לניתוחים פלסטיים היא אחד הגורמים העיקריים לתפיסה שלילית של ניתוחים פלסטיים.

התמכרות לניתוחים פלסטיים - אפשרי?

תמונה: Ambro @ freedigitalphotos.net

הנזקים בהתמכרות לניתוחים פלסטיים

באופן טבעי, ככל שאנשים עוברים מספר גדול יותר של ניתוחים פלסטיים, כך גדל הסיכוי שמשהו ישתבש באחד הניתוחים. בנוסף, ריבוי ניתוחים שאינם נחוצים גם גורם לעיוות במראה הפנים או הגוף.

אנשים המפתחים תלות בניתוחים פלסטיים מכורים בדרך כלל לציפייה ולהתרגשות הקודמים לתהליך ולתחושת הסיפוק והאושר הזמני המגיעה לאחר הניתוח. אבל כאשר הם מתאכזבים לגלות שחייהם חזרו לקדמותם ואף בעיה לא נפתרה באמצעות הניתוח הפלסטי, הם מתכננים לעבור ניתוח נוסף.

אנשים המכורים לניתוחים פלסטיים עלולים להשקיע סכומי כסף עצומים על תיקון פגמים שאינם דורשים תיקון, ולרוב הם מאופיינים במראה מוגזם, על גבול הגרוטסקי.

במקרים רבים, ההתמכרות יכולה להתחיל דווקא מניתוח פלסטי כדוגמת הגדלת חזה או ניתוח אף במטרה לשפר פגם מסוים בפנים או בגוף. לאחר הצלחת הניתוח, השיפור בדימוי העצמי והתגובות החיוביות מהסביבה, יכול להחליט המטופל לעבור ניתוח נוסף כדי לשפר עוד יותר את מראהו, ומכאן הוא עלול לפתח תלות בניתוחים פלסטיים לעבור ניתוחים רבים שאין להם הצדקה אובייקטיבית.

מה גורם להתמכר לניתוחים פלסטיים?

התלות בניתוחים פלסטיים היא שונה מההתמכרות הפיזית הקיימת אצל מכורים לסמים, והמקור שלה הוא פסיכולוגי, והיא נגרמת מהערכה עצמית נמוכה ותפיסת מציאות שגויה. אנשים המפתחים תלות בניתוחים פלסטיים לרוב סובלים מנטייה להתמכרות והם יכולים להיות מכורים לעוד דברים.

התמכרות לניתוחים פלסטיים יכולה להיגרם עקב הפרעת גוף דיסמורפית, שבה אנשים מוטרדים בצורה מוגזמת מפגמים סובייקטיביים לחלוטין במראה החיצוני שלהם. אובססיה זו עלולה לגרום למצוקה רגשית ואף לפגוע בחיי החברה של הסובלים ממנה. אנשים אלו ישאפו לעבור ניתוחים פלסטיים כדי להקל על מצוקתם, אך בגלל ההפרעה הנפשית הם לעולם לא יהיו מרוצים מהתוצאה, וימשיכו לחפש פגמים במראה, לשאוף לתקן אותם בעזרת ניתוח פלסטי, וחוזר חלילה.

© כל הזכויות שמורות

קידום אתרים - אקסטרה דיגיטל