סוגי מתיחת בטן – אילו ניתוחי מתיחת בטן יש היום? - ד"ר ליאורה הולנדר
טקסט הלוגו של ד

סוגי מתיחת בטן – אילו ניתוחי מתיחת בטן יש היום?

ניתוח מתיחת בטן הוא הליך כירורגי שבו מעצבים מחדש את מראה הבטן והלכה למעשה מחזירים עטרה ליושנה. הניתוח מתאים לגברים ונשים כאחד, כשברוב המקרים הניתוח מבוצע מטעמים אסתטיים. יחד עם זאת במקרים מסוימים הניתוח מבוצע משיקולים רפואיים. ההחלטה לעבור ניתוח למתיחת בטן מתקבלת לרוב בקרב מטופלים שהשילו ק"ג רבים ממשקלם והם סובלים מעודפי עור ובקרב נשים לאחר הריונות מרובים.

כמו כן, באופן טבעי במהלך ההזדקנות רמת הגמישות של העור באזור הבטן הולכת ויורדת בהדרגה ובמקביל מצטברת רקמת שומן באזור הבטן התחתונה ובאגן (בנשים) או באזור קיר הבטן ובמותניים (בגברים). עוד מעניין לדעת כי ניתוחים למתיחת הבטן החלו את דרכם בתקופת מלחמת העולם הראשונה, כשבמקור הם שימשו כטיפול לחיילים שסבלו מפציעות בטן. במאמר שלפניכם נדון בשלושת הסוגים הנפוצים של ניתוחים למתיחת בטן.

מתיחת בטן מלאה

בניתוח מתיחת בטן מלאה מבצעים חתך נרחב מעל אזור המפשעה באזור שיפולי הבטן ומעצבים את מראה הדופן של הבטן על ידי הידוק שרירי הדופן הרפויים. בניתוח זה מפרידים את השומן התת עורי ואת עור הבטן ממעטפת השרירים משיפולי הבטן ועד לאזור קשת הצלעות ובשלב הבא מסירים את עודפי העור ואת רקמת השומן העודפת, מהדקים את מעטפת שרירי הבטן וממקמים מחדש את הטבור על פני העור המתוח. ניתוח זה נמשך בין שלוש לחמש שעות.

ניתוח מתיחת בטן

אפרונקטומי (מיני מתיחת בטן)

אפרונקטומי (Apronectomy), המכונה גם מיני מתיחת בטן (באנגלית: Mini tummy tuck) הוא ניתוח שבו מסירים עודפי עור גדולים המשווים לאזור הבטן מראה משתפל המזכיר סינר. זהו למעשה המקור לשמו של הניתוח (משמעות המילה Apron היא סינר באנגלית), המבוצע לרוב במטופלים שעברו ניתוח בריאטרי שהוביל לירידה משמעותית במשקל. ניתוח זה מהווה פריצת דרך שכן הוא מאפשר לטפל באופן ממוקד אך ורק בעודפי העור המשתפלים מתחת לאזור הטבור, מבלי לשנות את המיקום של הטבור: בעבר גם מטופלים שרצו להיפטר מעודפי העור שהשתפלו מתחת לקו הטבור, נאלצו לעבור ניתוח מתיחת בטן מלאה. ניתוח זה נמשך כשעה וחצי בלבד ומשך ההחלמה ממנו קצר יותר בהשוואה לניתוח מתיחת בטן מלאה.

מתיחת בטן מורחבת (Total body lift)

ניתוח מתיחת בטן מורחבת משלב בין מתיחת בטן, שאיבת שומן ומתיחה של פלג הגוף התחתון. ניתוח זה הוא הרדיקלי ביותר מבין השלושה: הוא נמשך בין שש לשמונה שעות ולרוב הוא מבוצע באנשים שאיבדו משקל רב במיוחד (50-30 אחוז ממשקל השיא). חשוב לציין כי קיימת אפשרות לשלב את ניתוח הרמת הבטן עם הליכים כירורגיים נוספים, למשל עם הרמת חזה.

מה ההבדל בין ניתוח מתיחת בטן לשאיבת שומן?

בקרב הציבור הרחב קיימת נטייה לבלבל בין ניתוחי מתיחת בטן להליך של שאיבת שומן. על פניו מדובר בשני טיפולים דומים שכן מטרתם היא לשוות למטופל מראה אסתטי, צעיר וחיוני יותר. חרף זאת ישנם הבדלים מהותיים בין הפרוצדורות. כך למשל בניתוחי מתיחת בטן מפרידים בין שכבת השומן לרקמת העור ולאחר מכן מהדקים את השרירים. בשאיבת שומן לעומת זאת, לא מבצעים הפרדה שכזו ותחת זאת שואבים את רקמת השומן ישירות באמצעות קנולות המוחדרות דרך העור.

כמו כן בניתוחי מתיחת בטן מבצעים חתך רוחבי אחד דרכו מתקבלת הגישה לאזור הניתוח ולעומת זאת בשאיבת שומן מבצעים חתכים זעירים בלבד באזורים שבהם מוחדרות הקנולות. בנוסף הליך שאיבת שומן נמשך פחות זמן בהשוואה לניתוח מתיחת בטן ולרוב הוא מבוצע באוכלוסייה צעירה יותר.

מה חשוב לקחת בחשבון לפני ניתוח למתיחת בטן?

כיוון שישנו מגוון ניתוחים שניתן לעבור, חשוב ביותר להבין את המשמעויות של כל אחד מהם ולהתאים את הניתוח לנתונים האישיים של המטופל. לצורך כך יש להתייעץ עם רופא מומחה המחזיק בניסיון רב בביצוע הניתוחים השונים. כדי להתאים את הניתוח הנכון ביותר למטופל באופן אישי יש לאפיין את הבעיה האסתטית באופן מדויק, לקבל אנמנזה רפואית מלאה, לבצע תיאום ציפיות ולשקול בכובד ראש את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהאפשרויות לפני קבלת ההחלטה.

צרו איתנו קשר לפגישת ייעוץ אישית ומקצועית לפני מתיחת בטן: דרך המייל: office@drhollander.co.il, בטלפון 03-9030015 או דרך הטופס באתר.        

© כל הזכויות שמורות

קידום אתרים - אקסטרה דיגיטל