מה מותר ואסור לעשות אחרי בוטוקס? כל ההנחיות אחרי בוטוקס - ד"ר ליאורה הולנדר
טקסט הלוגו של ד

מה אסור לעשות אחרי בוטוקס

מה מותר ואסור לעשות אחרי בוטוקס? כל ההנחיות אחרי בוטוקס

השימוש בבוטוקס למטרות רפואיות החל כבר בשנות ה-60 של המאה הקודמת. בזכות יכולתו למנוע באופן זמני תנועת שריר, על ידי חסימת האות העצבי הגורם להתכווצותו, החומר הוכח כיעיל לטיפול בבעיות של פעילות שרירית מוגזמת או בלתי רצויה, כמו למשל בבעיות פזילה מסוימות, עין עצלה, פעילות יתר של שלפוחית השתן, הזעה מוגברת, ספאזמים (עוויתות שרירים) בפנים ובצוואר, וכן, בטיפול במיגרנות.
את חדירתו לעולם הטיפולים האסתטיים, הבוטוקס עשה כמה עשרות שנים מאוחר יותר, בסוף שנות ה-80.
הסימן המסחרי BOTOX® נרשם על ידי חברת Allergan Inc., אשר הביאה את הבשורה של הזרקת בוטוקס לטשטוש והחלקת קמטים והעניקה לו את שמו הקליט והמצלצל, שהוא למעשה חיבור של שתי המילים "בוטולינום" ו"טוקסין" המרכיבות את שמו המלא של החומר (Botulinum toxin).

היום, כבר אין כמעט מי שלא מכיר את חומר הפלא הזה, ואת יכולתו המופלאה להחזיר את מראה הפנים כמה וכמה שנים לאחור.

למרות הפופולריות הגואה שלו והיותו טיפול שידוע כבעל רמת סיכונים נמוכה, עולות לא מעט שאלות לפני שמחליטים לבצע אותו: האם יש לטיפול בוטוקס תופעות לוואי? האם כל אחד יכול לעבור הזרקת בוטוקס? למי אסור לעשות בוטוקס? מה לא מומלץ לעשות אחרי בוטוקס? למה אסור לשתות אלכוהול אחרי בוטוקס? וגם, איך מורידים בוטוקס אם מתחרטים, או לא מרוצים מהתוצאה? על כל אלה ועוד – בשורות הבאות.

למי חל איסור  לעבור טיפול בבוטוקס?

  • לאנשים בעלי רגישות לחומר.
  • לנשים הרות או מניקות.
  • לסובלים ממחלות והפרעות שונות הקשורות בשרירים ובמערכת העצבים.
  • לחולי גלאוקומה או למי שעבר לאחרונה ניתוח עיניים ומעוניין בהזרקות באזור העיניים והגבות.
  • למי שנוטל תרופות אנטיביוטיות מסוימות ותרופות שונות אחרות כגון נוגדי קרישה, תרופות להסדרת קצב הלב, לאלצהיימר ואחרות.

הכלל המנחה הוא, שעדיף לבצע את הטיפול רק במצב בריאותי תקין וליידע את הרופא שמבצע את ההזרקה לפני הטיפול, על כל מחלה חריפה או כרונית ועל כל תרופה שנוטלים.

תופעות לוואי בוטוקס

הזרקת בוטוקס היא בעלת פרופיל בטיחותי גבוה מאד ואינה נחשבת להליך מסוכן כאשר היא מבוצעת על ידי רופא מומחה ומיומן. אך כאשר היא מתבצעת שלא כראוי, או במקרים של תגובה גופנית חריגה, היא עלולה לגרום לתופעות כגון:

  • כאב, נפיחות או שטפי דם באזור ההזרקה.
  • זיהום במקום ההזרקה.
  • תגובות של רגישות יתר.
  • בוטוקס במצח – תופעות לוואי של כאבי ראש קלים. אם מופיע כאב ראש אחרי בוטוקס במצח, הוא בדרך כלל חולף תוך שעות ספורות עד יום-יומיים. יש כאלה המפתחים כאב ראש גם בתגובה לבוטוקס שמוזרק באזור אחר בפנים. ניתן לטפל בכך באמצעות משככי כאבים פשוטים וסטנדרטיים.
  • בוטוקס בצידי העיניים – תופעות לוואי של עפעפיים נפולים או עיוות בגבות, דמע מוגבר, או יובש בעיניים.
  • בוטוקס באזור הפה – עיוות בשפתיים או בזמן חיוך.

לעתים רחוקות מאד, החומר עלול להתפשט אל מעבר לאזור ההזרקה, אם כי, כאשר מדובר על טיפולים אסתטיים (להבדיל מטיפולים רפואיים), ההזרקה היא שטחית מאד והמינון המוזרק הוא כה זעיר, שהסיכון לכך הוא אפסי.

האם אפשר להתאפר אחרי בוטוקס?

מומלץ לא להתאפר ביום ההזרקה, על מנת להימנע מהפעלת לחץ מיותר על האזור המוזרק ולאפשר לחומר להתייצב וכן, כדי לצמצם את הסיכון לזיהומים. במקרים של נטייה מוגברת לנפיחות ולאדמומיות, מומלץ להמתין עם האיפור עד שיחלפו.

האם מותר לישון אחרי בוטוקס?

השינה לכשעצמה אינה בעייתית, אך מומלץ לא לשכב במשך 6 השעות שלאחר קבלת הזריקות. הקפדה על כך מסייעת במניעת התפשטות החומר אל מעבר לאזור ההזרקה.

מה מותר לעשות אחרי בוטוקס?

עקרונית, טיפולי הזרקה אינם כרוכים בתקופת החלמה וניתן לחזור מיד אחריהם לפעילות שגרתית שוטפת, כולל חזרה לעבודה. אין צורך בחבישות וברובם המכריע של המקרים, גם אין כאבים ולכל היותר, מרגישים מעט אי נוחות באזור ההזרקה.
כלל האצבע הוא, שניתן לבצע כל פעילות שאינה כרוכה במאמץ פיסי חריג, בהזעה מוגברת, בהפעלת לחץ על האזור המטופל, או בחשיפה מוגברת לזיהומים.

מה אסור לעשות אחרי בוטוקס?

כפי שצוין, יש להימנע משכיבה ב-6 השעות הראשונות שלאחר הטיפול. יתר ההנחיות המופיעות מטה, מתייחסות ל-24 השעות שלאחר הטיפול:

  • לא לשפשף, לחכך, לעסות, או להפעיל סוג אחר של לחץ על אזורי ההזרקה, כדי להימנע מפיזור לא רצוי של החומר.
  • יש להימנע מפעילויות המאיצות את זרימת הדם, כגון, פעילות ספורטיבית, חשיפה לשמש, או חשיפה לטמפרטורה גבוהה, כולל שהייה באמבט חם או בג'קוזי וצריכה של משקאות או מאכלים חמים מאד.
  • יש להימנע במידת האפשר משימוש בתרופות נוגדות קרישה ומדללי דם, אשר עלולים לגרום לדימום מוגבר – זאת, אך ורק לאחר היוועצות ברופא המטפל בטרם ההגעה לטיפול, וקבלת אישור ממנו.
  • יש להימנע מצריכת אלכוהול שגורם להרחבת כלי הדם ולכן, עלול להגביר תופעות כגון נפיחות ואודם ואף מפחית את קרישת הדם (מדלל את הדם) ולכן, עלול להגביר גם את הסיכון לשטפי דם.
  • אין להשתמש בתכשירים קוסמטיים ומוצרי טיפוח מבלי להיוועץ ברופא שביצע את ההזרקה.

האם ניתן להוריד בוטוקס לאחר ההזרקה?

לבוטוקס אין אנטידוט (תרופת-נגד) ולא ניתן לשאוב אותו, להמיס אותו, או לסלקו בצורה אחרת. עם זאת, במקרים בהם התקבלה תוצאה טיפולית לא רצויה כגון הבדל בין שני צדי הטיפול, כמו למשל, הבדל בין שתי העיניים, או משני צדי הפה, מטפל מיומן יוכל לטשטש את הפער ולאזן אותו באמצעות הזרקה נוספת נקודתית, לאזור שפחות הושפע מהטיפול.
חשוב גם לזכור, שהשפעת החומר היא זמנית וחולפת, כך שאם לא ממשיכים לתחזק ולהזריק אותו, השפעתו מתפוגגת לאחר מספר חודשים.

בסיכומו של דבר, עריכת בירורים מקדימים והקפדה על בחירת הרופא המטפל הנכון יחסכו הרבה מאד עוגמת נפש וגם לא מעט תופעות לוואי.

החלטתם לבצע טיפול בוטוקס?

שמי דר' ליאורה הולנדר, רופאה בכירה לכירורגיה פלסטית ואסתטית, בעלת ניסיון של עשרות שנים בניתוחים פלסטיים ובטיפולים אסתטיים, אמונה על פיתוח שיטות וטכניקות חדשניות בתחום הכירורגיה האסתטית.

 

לקבלת פרטים נוספים ולתיאום פגישת היכרות ואבחון, אני מזמינה אתכן ואתכם ליצור עמי קשר:

בטלפון: 03-903-0015, 052-555-2690  |  באימייל: office@drhollander.co.il

© כל הזכויות שמורות

קידום אתרים - אקסטרה דיגיטל