ניתוחים פלסטיים בהודו העתיקה - ד"ר ליאורה הולנדר
טקסט הלוגו של ד

ניתוחים פלסטיים בהודו העתיקה

אנחנו חושבים שהרפואה הפלסטית היא המצאה מודרנית, אבל מקורותיה הם עתיקים יותר ממה שאפשר לדמיין. אחד האזכורים העתיקים ביותר של רפואה פלסטית נמצא בסושרוטה סמהיטה (Sushruta Samhita), כתב יד הודי עתיק בענייני רפואה.

סושרוטה סמהיטה מתוארך למאה ה-6 לפני הספירה והוא מיוחס לרופא סושורוטה, שפירוש שמו בסנסקריט הוא "מפורסם מאוד". התרומה החשובה של הטקסט לרפואה הפלסטית הוא בתיאור המפורט של הליך ניתוח האף, כולל השתלת חלקי עור מהלחי לעיצוב האף. בנוסף, הטקסט מתאר עוד פעולות כירורגיות של פיסול פנים בהן השתלת חלקי לחיים לעיצוב תנוכי האוזניים וכן שימוש בעלוקות כדי למנוע קרישי דם.

Shushrut_statue

by Alokprasad at via Wikimedia Commons

סושרוטה סמהיטה נחשב לאחד מאבני היסוד של תורת האיורוודה, הרפואה ההודית המסורתית. לכן, חוץ מתיאורים של ניתוחים פלסטיים יש בו מידע על יותר מאלף מחלות, מאות תרופות טבעיות העשויות מבעלי חיים, צמחים ומינרלים, כ-300 הליכים כירורגיים בשמונה קטגוריות שונות ויותר ממאה מכשירים רפואיים.

איך הגיע הטקסט למערב?

סושרוטה סמהיטה תורגם לערבית במאה ה-8 לספירה, והתרגום הערבי התגלגל לאירופה בימי הביניים המאוחרים, ואומרים שהוא השפיע על הרופא האיטלקי בן הרנסנס Gaspare Tagliacozzi, שנחשב חלוץ הרפואה הפלסטית השיקומית. במאה ה-18 נכתב במגזין אנגלי על ניתוח אף שיקומי, ותואר בו הליך דומה לזה שתואר בטקסט ההודי העתיק, חוץ מזה שהעור נלקח מהמצח ולא מהלחי. יש הרואים בזה הוכחה לכך שהרפואה ההודית העתיקה השפיעה על ניתוחי האף המוקדמים.

© כל הזכויות שמורות

קידום אתרים - אקסטרה דיגיטל