"אפקט אנג'לינה ג'ולי" על ניתוחי שחזור שד - ד"ר ליאורה הולנדר
טקסט הלוגו של ד

"אפקט אנג'לינה ג'ולי" וההשפעה שלו על ניתוחי שחזור שד

ידוע שלסלבריטאים יש את הכוח להשפיע על חיינו, בעיקר בנוגע להכתבת טרנדים בתחום היופי והאסתטיקה. כמובן תחום הניתוחים הפלסטיים אינו יוצא דופן במובן זה, וגם כאן קיימת השפעה של סלבריטאים על הבחירה שלנו האם לעבור ניתוח פלסטי ומאיזה סוג.

ככל שיותר סלבריטאים משתפים את העולם בהליכים כירורגיים שעברו, הדבר נותן לגיטימציה ומעודד אנשים מן השורה לבצע הליכים דומים. מנתחים פלסטיים בעולם מספרים על בקשות חוזרות של מטופלים לקבל אף "כמו של ג'ניפר אניסטון" או שתלי ישבן "כמו של קים קרדשיאן".

אבל במקרים מסוימים, הסיפורים האישיים של סלבריטאים עושים הרבה יותר מאשר לתת לנו השראה ויכולים ממש להציל חיים.

הסיפור של אנג'לינה ג'ולי

לפני חמש שנים פרסמה השחקנית אנג’לינה ג’ולי מכתב בעיתון הניו-יורק טיימס, ובו היא סיפרה על החלטתה לעבור כריתת שדיים מניעתית לאחר שעברה בדיקה גנטית ונמצאה אצלה מוטציה בגן BRCA, שמעלה את סיכוייה לחלות בסרטן השד והשחלות ל-87%.

לאחר הכריתה המניעתית, שהורידה את סיכוייה לחלות בסרטן השד ל-5% בלבד, עברה השחקנית ניתוח שחזור שד, ושיתפה את העולם בתהליך שעברה.

נכונותה של השחקנית לחשוף את החלטתה ולשתף את החוויה היוו השראה לנשים רבות ובשנים שעברו מאז החליטו יותר ויותר נשים הנמצאות בקבוצות סיכון לסרטן שד לבצע בדיקות גנטיות לאיתור המוטציה בגן BRCA. התקשורת הצמידה לתופעה את הכינוי "אפקט אנג'לינה ג'ולי" והשחקנית הפכה לשגרירה בכל הנוגע לסוגייה של כריתת שד מניעתית ושחזור שד.

נשים יודעות יותר על ניתוח לשחזור שד

"אפקט אנג'לינה ג'ולי" השפיע על נשים גם במובן שהוא העלה לדיון אופציות להליכים כירורגיים שנשים לא בהכרח היו מודעות אליהן. חוקרים בריטיים מצאו שבעקבות חשיפתה של השחקנית חלה הכפלה בכמות הנשים הבריטיות שעברו בדיקות גנטיות לזיהוי מוטציות בגן BRCA, אבל בנוסף לכך, חלה עלייה משמעותית במודעות בקרב נשים לאפשרות של ניתוחי שחזור שד.

האיגוד האמריקני לניתוחים פלסטיים בדק ומצא שעד 2013, רק 30% מהנשים שעמדו בפני ניתוח כריתת שד קיבלו מידע על האפשרויות לביצוע שחזור שד.

המחקר הבריטי מצא ש-20% מהנשים הפכו מודעות יותר לאפשרות לבצע ניתוח שחזור שד כבר במהלך ניתוח כריתת השד ולמדו על האפשרות לבצע את השחזור באמצעות רקמות שנלקחות מהאישה עצמה, כמו למשל רקמות מאזור הבטן או הישבן.

מה הן האפשרויות לניתוח שחזור שד?

כאמור, ניתן לבצע ניתוח שחזור שד כבר במהלך ניתוח כריתת השד ולעשות שימוש ברקמה מגופה של האישה על מנת לשחזר את השד. במקרה של אנג'לינה ג'ולי, נעשה שימוש בשתלים בדומה להליך ניתוח הגדלת חזה ואכן זוהי אפשרות נוספת. בנוסף, השחקנית עברה הליך רפואי שמטרתו לשמר את הפטמות ולהימנע מהסרתן. בהליך זה, מבוצעת ביופסיה מאזור הפטמות עוד לפני ניתוח כריתת השד, זאת על מנת לשלול סיכון להתפתחות רקמה סרטנית באזור הפטמה. במידה והביופסיה תקינה, הרופאים לא יסירו את הפטמות במהלך ניתוח כריתת השד. ההליך מתאפשר רק במידה והמועמד לניתוח מתאימה להליך זה.

יתרונות הניתוח

לניתוח שחזור שד המבוצע כבר במהלך ניתוח כריתת השד בשימוש רקמות מהמנותחת יש מספר יתרונות:

  • סיכון נמוך יותר לסיבוכים
  • תוצאות אסתטיות טובות יותר
  • הרגשה טבעית יותר מאשר שתלים
  • זמן החלמה קצר יותר
  • עלויות מופחתות
  • יתרונות פסיכולוגיים הנגזרים מהעובדה שהמנותחת יוצאת מהניתוח עם שדיים חדשים.

© כל הזכויות שמורות

קידום אתרים - אקסטרה דיגיטל